Dante’s Inferno

När EA bad mig att dra åt helvete så blev jag inte arg. Jag blev ivrig och nyfiken. Och nu har jag dragit till helvetet, och kommit tillbaka mycket imponerad av mitt besök. Dantes Inferno överträffar mina förväntningar rejält.

Dantes Inferno är ett actionspel rakt igenom, med några få pusselmoment som vissa kommer finna extremt störande, medan andra mycket roliga. Spelet har jag även fått mycket kritik och kallats “God of War-klon” och så vidare. Visst, spelet har massivt lånat några saker från God of War-spelen, men är det verkligen något negativt? Det är ju två kanonspel trots allt. I mina ögon är kritiken mot Dantes Inferno löjlig och bör inte tas på för stort allvar.

Dantes Inferno börjar med att Dantes blivande fru blir tagen av djävulen och bortrövad till helvetet. Detta är något som Dante inte uppskattar, och beger sig omedelbart för att rädda henne därifrån. Det är därmed så man hamnar i helvetet, och måste ta sig igenom alla nio cirklar för att tillslut komma till Lucifer han själv. Kanske inte den mest episka storyn eller så, men det är något man aldrig sett förut i ett spel, och det är alltid bra. Man funderar hela tiden också på vilken cirkel som kommer näst, hur den ser ut och hur folket som straffats blir straffade för all evighet. En känsla som man inte kan få i något annat spel.

Grafiken är också en del som fått tung kritik för att vara grå och tråkig. Detta är något jag absolut inte förstår. Spelet utspelar sig i helvetet. Det är meningen att det skall vara grått, mörkt, dystert och sorgligt. Det vore ren idioti av utvecklarna att slänga in fler färger och kombinationer. I mina ögon har de lyckats att få ett helvete som känns extremt realistiskt och trovärdigt. Precis som det skall vara. Lägg sedan till att grafiken är snygg och flyter på stabilt hela spelet igenom och jag ser ingen anledning till att klaga alls.

På tal om stämningen i spelet, så är ljudet en viktig del av detta och det är också något som EA lyckas med väldigt bra. Skrik, blod, och röstskådespeleriet är allt mycket bra. Dialogerna må vara av låg kvalité när man jämför med mästerverk som Dragon Age: Origins och Mass Effect 2, men annars så är de bättre än man vanligtvis ser i liknande spel, som till exempel i Devil May Cry 4, där man bara skrattar rakt igenom alla urlöjliga dialoger.

I Dantes Inferno så kan man välja att spela på två olika sätt. Du kan välja att spela som helig krigare, eller en ohelig krigare. Dessa vägar väljs genom att antingen straffa själar eller att befria dem. Beroende på vilken väg du tar så får du olika kombos och magier, så det är viktigt att kolla upp vad man vill vara först, speciellt med tanke på att oheliga kombos är hundratals gånger bättre än de heliga. Givetvis är detta gjort för att man ska spela om spelet minst två gånger, och EA har även slängt in collectibles i form av reliker, själar, och stenar. Och detta kan givetvis leda till ännu fler omspelningar om man vill ta alla utan guide, om någon gör det fortfarande. Förutom att vara god eller ond så bidrar inte Dantes Inferno speciellt mycket nytt till genren. Det är ett traditionellt action hack-n-slash-spel där du springer rakt fram och spammar alla möjliga knappar hela tiden för att döda tonvis med fiender, det är inget dåligt om man gillar genren, men gör man inte det, så tröttnar man väldigt snabbt. När man har klarat spelet så låser man upp en ny svårighetsgrad och Gates of Hell. Gates of Hell är det nya populära wave-läget där man möter vågor av fiender med en livmätare tills man klarat alla. Som till exempel Horde mode i Gears of War 2.

Framtiden för Dantes Inferno är mycket ljus. I April har EA utlovat nytt material i form av DLC och det börjar riktigt tungt genom att låta spelet spelas online med en kompis, och det kommer även att inkluderas en map editor där folk kan skapa sina egna waves i Gates of Hell och ladda upp, där andra användare kan ladda ned dessa, betygsätta, och spela dem. En mycket stabil start för spelserien, som utan tvekan kommer att få en uppföljare.

Dantes Inferno är alltså ett mycket bra hack-n-slash-spel som ger oss en mycket trovärdig syn på helvetet, en ny story som vi aldrig sett förut, och levererar mycket bra spelkontroll och en rolig spelupplevelse. Spelet är relativt kort, och jag klarade det på cirka sex-sju timmar, men det är som sagt meningen att man ska spela om det minst två gånger. DLC i framtiden kommer att stärka spelets livslängd rejält. Gillar du God of War, Bayonetta eller Devil May Cry så kommer du garanterat att gilla Dantes Inferno.

Betyg: 8 av 10.

Advertisements

Tags: , , , ,

3 Responses to “Dante’s Inferno”

  1. Christoffer Says:

    Grym inledning.

    Orkade nästan läsa inlägget! ;D

  2. Valerie Says:

    I thought the game was beautiful and an accurate depiction of hell! It was amazing! And I cant wait for the DLC!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s