Jag gillar inte trenden med miljontals Apps

Missförstå mig inte, min Iphone är min favoritpryl just nu, och den har gjort mitt liv så mycket lättare, och sakerna jag kan göra med den on-go är helt fantastiska. Men, är det något jag tycker som går i fel riktning, så är det App Store. Tyvärr. Apple, ni borde sätta spärr på den, även om jag vet att det aldrig kommer att hända. För det vore ändå orättvist och så vidare.

Apple skryter över hur det finns 140,000 applikationer i deras App Store. Och mer kommer in, varje minut. Faktum är, att det finns så många att man inte vet vad man skall tanka. Det finns för mycket skräp helt enkelt som tar upp all plats på  listorna och så vidare. Deras system med topp 50 gratis- och betalapps är ett genidrag, men tyvärr så drabbas deras gratisapps av rent skräp – rakt igenom. Att hitta en bra gratisapp efter någon vecka efter att den har släppts, är helt galet svårt. Det är nästan så att man måste veta vad man letar och söka efter det för att hitta den.

Dels är det för att företagen inte har möjlighet att göra speciell reklam för sina Apps. Eller, det är ju knappast så att möjligheten inte finns, utan de investerar inte i det helt enkelt. Apple lägger upp några “noteworthy apps” i Itunes-affären, men det är allt. Man måste som sagt verkligen leta sig efter kvalité här i skräpdjungeln. Visst är det kul att så många applikationer finns, men utav dessa 140,000 är kanske 1000 intressanta. Okej, jag har inga officiella siffror eller så, och till en stor del är det smaksak, men det går ju inte neka att det finns så mycket skräp som dessa “HOT NAKED CHICKS APPS FREE!” eller “SUPER SEXY SEX POSITIONS FREE!” och så toppar de listorna med kundbetyg som snittar 1/5 stjärnor och har kommenterar som “rippoff” och dylikt. Trist.

Givetvis vet jag att denna trend inter kommer att brytas. Tvärtom, i och med Apples lansering av Ipad om någon vecka, så kommer den bara att öka. Marknaden för folk som kör Apples telefon OS kommer att öka i miljoner på bara några månader, och på det sättet kommer marknaden att öppnas för ännu mer företag som vill ösa ut sina produkter. Trist, och det är just därför jag inte kommer att köpa en Ipad. Jag gillar helt enkelt inte App Storen för mycket. Visst, den är grym med massvis med material, men nu är det nog för mig. Jag tänker inte betala för en stor Iphone för att sedan endast kunna ladda ned Apps, en sådan begränsning är vart jag drar gränsen med Apple. Jag väntar hellre på Iphone 4G istället. För appsen hör endast hemma på telefonmarknaden, inte i datormarknaden. Ingen Ipad för mig alltså.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

