UFC 112 om tio dagar

UFC 111 var mycket underhållande, och UFC 112 närmar sig med storsteg. Eftersom att eventet är i Abu Dhabi, så kommer det redan om två veckor istället för nästa månad, och jag gillar verkligen UFC:s nya schema med att leverera över 20 events per år, istället för ynkliga tolv som förut.  Bra jobbat, Dana White.

BJ Penn mot Frankie Edgar för lättviktsmästerskapet. Inte direkt en kanonmatch, men varje gång en mästare som BJ Penn slåss är det värt att titta, och jag tippar utan tvekan på att Penn går ut med bältet, precis som han går in med det: runt midjan. Edgar kommer att bli förstörd på marken. En motståndare i Penns klass har han icke mött förut och därför är hans 11-1 statistik inte speciellt imponerande. Sean Sherk är hans tuffaste motståndare (i mitt tycke) och han hade ingen chans mot Penn, och Edgar borde inte heller ha det.

Anderson Silva mot Demian Maia för mellanviktsmästerskapet. En match som är betydligt mer intressant än den andra titelmatchen. I mina ögon är Silva världens bästa pound-for-pound fighter, och en ren glädje att titta på.  Han kör en av mina favoritkampsporter, Muay Thai. Höga knän, mycket dans och teknik är vad vi kommer få se av Silva, medan Maia kommer att försöka få matchen att köras på golvet och plocka hem en snabb submission. Två motsatta taktiker alltså, och jag tippar givetvis på att Silva kommer att vinna med hårda knän.

Matt Hughes mot Renzo Gracie. Hughes är en mina favoriter också på grund av hans storlek och kraft. En riktigt tuff fighter, med en sjukt rutinerad lista bakom sig där han har över 43 vinster, bland annat mot legenden Georges St-Pierre. Gracie-familjen är ju legender inom MMA, fast jag personligen har aldrig varit ett fan av dem. Jag tippar, och hoppas även, på att Hughes förstör Gracie och bevisar att kraft och standup är betydligt bättre än jiu-jitsu på marken.

Mycket hype för UFC 112 alltså. Det skall bli spännande att se dessa matcher då det alltid är roligt att se mästare slåss. Man lär sig en hel del intressanta tekniker och taktiker på det sättet. Speciellt av överlägsna fighters som Penn och Silva. Det kommer att bli en riktigt underhållande kväll när UFC 112 visas.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

