Jamie Oliver regerar

Igår så tittade jag klart på alla tre avsnitt som finns ute av Jamies nya uppdrag i USA. Han har fått sin egen show, åtta avsnitt, i och med Jamies Food Revolution USA och han befinner sig just nu i West Virginia, den fetaste staten i USA, och i den fetaste staten har han gått till fetaste staden. Klockrent.

Jamie har alltid varit en favorit. Jag tittar alltid på honom när jag får chansen, och han har en lugnande effekt på mig. Jag vet inte varför just han av alla i världen, men när jag ser och hör Jamie så blir jag glad och lugn. Trevliga grejer. Jag hade alltid undrat varför Jamie inte åkt och försökt förändra USA när han gjorde en food revolution i England redan, i deras skolor. Men, nu är det pågång. Jamie har försökt, och jag måste säga att det är mycket intressant att se skillnaden på hur folket i USA och England reagerade.

Barnen i West Virginia äter inte nyttigt. Faktum är, att de äter skräpmat och “processed food” mer än något annat. Grönsaker kan du glömma, och likaså vatten och juice. Har drycken inte minst 30 gram socker så dricker de inte det. Läsk och choklad/jordgubbsmöjlk är vad som dricks i skolan och jag kan tänka mig att liknande drycker serveras hemma också. Deras dag börjar med att de äter pizza (ja, till frukost) tillsammans med chokladmöjlk. Sedan till lunch så serveras chicken nuggets, french fries, med möjlighet att doppa dessa i honey mustard och barbecue sauce, inget är gjort från starten självklart. Sedan finns möjligheten att äta lite bröd som är dränkt i smör men inte många gör det, faktum är att brödet är det enda som görs på skolan. Ibland får de potatismos, men det är också pulvermos som smakar som skräp enligt Jamie och har tonvis med ingredienser som inte ens borde finnas där.

Med en sådan lyxig diet är det ingen konstighet att folket väger över 100 pounds för mycket, eller mer. Det är inte heller konstigt att de dör 30 år innan de borde på grund av diabetes eller hjärtsjukdomar. Men detta får mig att fundera alltså. Hur kan man låta sig gå så långt? Och sedan när man väl gått så långt att det spelar ingen roll hur mycket du äter för du kan omöjligt bli större, så gör man inget åt saken? Det är helt otroligt hur människors psyke fungerar på olika sätt. Jag älskar att äta, men inte låter jag mig gå så långt som dessa personer i West Virginia. Och deras barn? Deras 10-åriga barn väger lika mycket, om inte mer än mig. Skall man skratta eller gråta? Det är frågan.

Nu återstår det att se om Jamie lyckas att skapa en revolution. Just nu ser det mörkt ut, och Amerikaners självständiga och stolta attityd syns på långa vägar. Det är betydligt mer hinder för Jamie i USA än det var i England. Folket verkar inte vara glada över att han ska komma dit och ändra på deras livsstil, hur fel den än är. Personligen tror jag att Jamie kommer att “lyckas” i ett par månader i och med det är den tiden han är där, och sedan efter ett par dagar kommer folket att ramla rakt ned i gropen igen. Det räcker med att de kör förbi KFC, McDonalds, Burger King, Wendys, Taco Bell, Subway, eller Cheesecake Factory en gång och går in där och blir beroende av skräpmat och överdrivet fetmat igen. Det räcker till och med att gå in i en mataffär och köpa två påsar chips eller choklad så är de tillbaka, för det är så deras mentalitet fungerar. Jag vet. Jag har sett hur folk äter här i tre år nu, och det må inte vara lika extremt som i West Virginia, men det är definitivt på väg dit.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

