Jag har provat Ipad

Igår så åkte jag till BestBuy med några kompisar för att titta runt, och jag hade helt glömt att BestBuy var en försäljare åt Apple också, vilket betydde att när jag såg massor av Ipads ligga där så vart jag mycket positivt överraskad. Äntligen får jag testa Apples nya och så kallat “revolutionerande” produkt.

Jag måste säga att den är ruskigt stilig och den känns bra i handen. Och varför skulle den inte? Apple har trots allt världens mest skickliga designteam, plus att den är som en förstorad Iphone som jag använder dagligen. Inget nytt alltså. Men, det kändes ändå nytt och spännande att hålla den.

Det första jag provade på var att skriva på den. Och det gick inte speciellt bra, dels var Ipad:en obekvämt placerad och dels så var det ruskigt ovant att skriva på ett tangentbord utan tangenter som gör motstånd. Jag antar att det är en vanesak, men värt att nämna är att alla mina kompisar lyckades skriva betydligt bättre/snabbare än mig på Ipad:en medan jag skriver betydligt snabbare än dem på ett vanligt tangentbord.

Sedan provade jag på det viktigaste, att surfa nätet. Och det var inte lika revolutionerande som Apple fick det att verka på deras keynote, men det var inte helt fel. Det var tufft att bestämma om jag skulle hålla Ipad:en vanligt eller i “landscape” för att se sidorna i helhet eller med lite större text som man kunde läsa, vilket man inte kunde på vissa sidor som IGN och NY Times. Men jag måste medge att det var skönt att hålla “internet i handen” som Jobs beskrev det, och att det vore extremt användbart för min mor med en Ipad gällande surfing och att läsa epost. Ett mycket genialiskt drag av Apple. De öppnar för en hel marknad som inte är speciellt grymma på datorer och gör det extremt enkelt för dem att läsa och surfa nätet med Ipad.

Men, för mig, så är det trots allt inte lika fascinerande. Visst är det ruskigt skönt att ha internet och epost i sin hand hela tiden vid matbordet eller vardagsrummet/soffan medan man tittar på film eller äter, vilket man inte kan göra med en dator/laptop, men trots allt det så vet jag inte riktigt ett hundra procent. Jag vill ha mer, jag känner mig låst, liksom. Det där med att endast läsa epost och surfa på nätet kan jag ju göra med min Iphone medan jag sitter i soffan/matbordet. Varför skulle jag investera $499-$699+ på en Ipad när dess  huvudfunktioner kan göras på Iphonen nästan likabra? Det är frågan, mina damer och herrar.

Så det blir ingen Ipad för mig ännu. Kanske köper jag en åt min mor som present i framtiden då jag är säker på att det skulle passa henne perfekt. Men för mig, som sagt, så behöver jag lite mer just nu. Multitasking och mer kommer att läggas till i framtiden för Ipad:en tillsammans med ännu fler nya funktioner. Kanske till och med blir det att vänta på nästa generations Ipad som säkerligen kommer att få kamera och USB-port. Eller på Microsofts Courier eller Acers/HP:s kommande tablets. Det är en växande marknad och man ska inte hoppa på det första tåget.

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

