South Park leker med elden

Senaste avsnittet av South Park var ett mycket intressant sådant. Dels för att det var lite nostalgiskt och roligt (som vanligt) men också för att det tog upp ett mycket intressant ämne som jag älskar att argumentera om, nämligen Mohammed och gällande att visa honom. Och givetvis leder det till diskussioner om islam som religion och folket. Men, de sistnämnda är en separat diskussion. Just nu är det frihet som står på spel, och det är betydligt viktigare.

Koranen förbjuder ju att Mohammed visas. Ingenting av honom får visas vare sig på bild eller video. Muslimer blir galna när det händer och hotar med attack omgående och försöker sätta skräck i hela nationen där Mohammed visades, vi har sett det med Danmark och andra fall också. Sorgligt, patetiskt, idiotiskt, och så vidare? Absolut. Det kan ni skriva upp. Väx upp.

Det är dags att någon tar upp detta ämne igen, för just nu är det fullständigt tragiskt. Hur kan världen låta sig hotas av muslimer så pass mycket gällande något urlöjligt? Är det någon tv-serie som vågar ta världen frammåt så är det South Park. South Park leker just nu med elden och har endast visat Mohammed i en björnkostym och det pratas om att de kommer visa honom i nästa avsnitt som är del två. Och jag hoppas att de gör det. Det är bara South Park som vågar. Och är det någon som borde göra det, så är det South Park också, de har blivit stämda mer än någon annan serie i historien och kommer i princip ut som vinnare varje gång. Jag hoppas verkligen att detta blir av. Frihet. Det är allt jag säger. Jag har aldrig varit mer intresserad av ett South Park-avsnitt gällande innehållet än vad vi får se nästa vecka. Spännande.

Näe. Jag blir bara förbannad när sådant här händer. Jag är verkligen emot sådana här saker fullt ut. Hela vägen. Trey Parker och Matt Stone, ni har mitt stöd fullt ut och jag hoppas att ni får visa det ni vill utan att ni censureras, av någon. Men, troligtvis blir det censur av Comedy Central. Det har ju varit snack om det förut gällande Family Guy och South Park, och jag har ingen aning om varför de tar upp detta igen (Mohammed), men det ska bli mycket intressant att se vad resultatet blir nästa onsdag. Vinner friheten eller vinner terrorister med deras hot? Det återstår att se.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

