Störiga USA

Ibland kan USA var riktigt störande. Speciellt om man inte varit här ett tag, visserligen är jag en som vänjer mig extremt snabbt så jag hade inga problem, men många andra gör inte det lika snabbt och finner massa småsaker mycket störande, och detta är saker som man bara kan hitta i USA. Vad är det jag pratar om egentligen? Störiga personer? Nej då. Det är alla extraavgifter.

Vi kan börja med skatt på föremål. Vill du köpa något i USA så tittar du ju på priset, och det står kanske $100 och du plockar upp varan och går till kassan. Priset där kommer att vara högre. Varför? Jo, för att i USA så läggs skatten på i kassan och inte i priset direkt. Så om du endast kommer med $100 skulle du inte kunna köpa produkten du vill. Detta lärde jag mig direkt och hade inga problem, men det sorgliga är att några av mina kompisar om levt här hela sitt liv inte har gjort det. Jag, från Sverige, fick förklara detta för dem, hur det kan vara möjligt vet jag inte, men så var det.

En andra sak är gömda avgifter. Något vi svenskar inte ser så ofta. Ser vi ett pris eller erbjudande så är det vad vi betalar. Står det 199 kr per månad i två år så är det just det vi betalar. I USA, så är det tyvärr inte så. Där kommer skatt läggas till minst på priset, och oftast diverse andra avgifter. Varför tar jag upp detta nu? Jo, för att jag fick ju ett brev av Golds Gym där jag kunde bli medlem för endast $29 per månad. Toppenerbjudande, eller hur? Så igår så gick jag dit och fick reda på alla detaljer. Det är $29 per månad, men man måste lägga ned $249 som täcker första och sista månaden, öppningsavgift, medlemsavgift och skriva på minst för 15 månader. Lite skillnad på det och brevet jag fick? Jag skulle kunna ta detta till domstol om jag hade tiden, men innan fallet skulle bli hört och avklarat hade jag varit i Sverige i vilket fall. Men, så här är det i USA. Så nu blir det verkligen ingen Golds Gym. Istället får det bli Ultimate Gym som inte ens är hälften så bra, men det är också just därför de har bra priser. Skolans gym fungerar inte längre för mig, har maxat allt man kan göra där i princip gällande de få muskelgrupper man kan träna.

Så där har ni det. Det är värt att komma ihåg om man planerar att resa hit. Priset kommer alltid vara högre än vad man tror först på diverse saker. Givetvis är priserna till betydligt lägre än Sverige gällande det mesta i alla fall, men det är fortfarande en mycket störande process att gå igenom och något som borde ändras tycker jag. Speciellt det som hände med Golds Gym, det är bara rakt igenom uruselt. Fast kläder, elektronik och sådana produkter är billigare trots att skatten läggs till efteråt. Men, som sagt, det är ruskigt störigt i början.

Tags: , , , , , , , ,

One Response to “Störiga USA”

  1. emilie Says:

    Det hade jag ingen aning om. Bra att du skriver om det, kan vara bra att veta sådant i förväg om man planerar att åka dit i framtiden 😉

Leave a Reply

