Strikeforce: Nashville var sisådär

Igår var det tre heta MMA-matcher som visades på CBS. Strikeforce: Nashville var eventet och det var hela tre titelmatcher så det bådade ju minst sagt för ett smaskigt event. Dock så blev det inte direkt så bra som det kunde enligt mig. Alla tre matcher gick till beslut. Inga knockouts. Inga submissions. Synd.

King Mo mot Mousasi var en intressant match, och jag hade tippat på att Mousasi skulle ta hem segern utan några som helst problem om matchen gick längre än två rundor. Men, så blev det icke. Mousasi förlorade på beslut, ett rättvist sådant kan jag tillägga. Lite synd då jag gillar Mousasi och tycker att han är en grym fighter. En omgående rematch kanske blir aktuell? Kanske nu utan sitt bälte så blir Mousasi betydligt hungrigare.

Melendez mot Aoki var också en intressant match med tanke på att Aoki gick in och sade att “detta är USA mot Japan. Om jag förlorar så blir Japan en Amerikansk koloni.” Ett starkt meddelande som säkerligen pressade honom rejält. Jag tippade på vinst för Aoki genom submission men fallet blev inte så. Melendez vann på beslut, ett mycket rättvist sådant, och behöll sitt bälte utan några som helst problem alls.

Henderson mot Shields för mellanviktsmästerskapet var matchens huvudevent, och med all rätt. Henderson och UFC kunde inte komma överens om ett kontrakt så han stack till deras rival, Strikeforce, och detta var hans debutmatch i Strikeforce, en titelmatch. En veteran som Henderson trodde jag skulle ta sönder Shields utan problem, men så vart inte fallet. Shields blev våldtagen första rundan och jag trodde att jag hade rätt. Men, runda två, tre, fyra och fem var det precis tvärtom. Shields våldtog Henderson nonstop. Henderson hade inte den minsta chansen på marken och förlorade givetvis på beslut. Lite synd, och man undrar ju vad som händer med Henderson nu. Kanske underskattade han Strikeforce och Shields rejält? Kanske trodde han att han inte behövde träna lika mycket? Jag vet inte vad faktiskt. Men Shields har definitivt nu bevisat att han är en värdig mästare i Strikeforce.

Slutet på eventet slutade inte bra heller. Den gamla mästaren kom in mitt i Shields intervju och började kaxa, och eftersom Shields var pumpad med testerone efter en fight så blev det så att han knuffade till Jason Miller, och detta ledde givetvis till ett slagsmål som skämde ut både Strikeforce, och MMA som fortfarande är en växande sport. Inte bra. Inte bra.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

