WEC 48 = bäst

Nu har jag äntligen sett klart WEC 48: Aldo vs Faber. Nästan en vecka efter, men jag har faktiskt varit så upptagen med skola och jobb att jag inte haft tid att se på MMA först nu. Och precis som jag förutspådde så var WEC 48 av världsklass.

Garcia mot Sung Jung var kvällens överraskning och “Fight of the Night” utan tvekan. Garcia har jag alltid haft ett öga på eftersom att han är så löjligt underhållande, medan jag aldrig hört talas om eller sett Sung Jung en endaste gång och det var mycket roligt att se att han var lika galen och explosiv som Garcia. De slogs som vildar hela matchen ut och de fick välförtjänade bonusar. Beslutet som gick till Garcia håller jag inte med om dock. Sung Jung borde plockat hem vinsten.

Cerrone mot Henderson för lättviktsbältet var min mest hypade match, och precis som jag gissade så vann Henderson, dock mycket tidigare än jag förväntat mig genom submission. Välförtjänat, och stiligt. Precis vad Henderson är känd för och det återstår nu att se vart hans nästa utmaning ligger när han i princip har rensat alla andra i WEC. Kanske blir det UFC nästa?

Aldo mot Faber var huvudeventet, och även om jag inte var lika hypad för detta så var denna match fullständigt episk och värmde mitt hjärta. Aldos skicklighet och talang var från en helt annan värld, och Fabers hjärta och uthållighet likaså. Helt episkt. Min respekt för både Aldo och Faber är numera på topp. Speciellt Faber. Hans hjärta att stanna kvar i hela fem rundor trots Aldos domination var helt galet. Aldo dominerade i alla fem rundor och vann givetvis på unanimous decision.

WEC 48 var bästa MMA-eventet jag sett på år, och det är jag mycket glad över. UFC och Strikeforce har varit relativt trista senaste eventsen och det är tur att WEC fortsätter dominera och hålla världsklass. Detta behöver mixed-martial arts och jag längtar redan till WEC 49. Om det blir ens hälften så bra som WEC 48 så kommer jag att vara överlycklig. Min motivation att träna är på absoluta toppen.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

