UFC 113 nu på lördag

På lördag smäller det. Min favoritfighter inom MMA, Lyoto Machida, ska försvara sitt bälte mot den bästa Muay Thai-fightern jag sett, Shogun Rua. Spännande? Indeed. Vi får även se Koscheck slåss och det är ju alltid lika underhållande då hans attityd är helskön. UFC 113 alltså. Efter totalfiaskot med UFC 112 så hoppas jag verkligen att detta blir ett bra och professionellt event. Det behöver UFC mer än någonsin och fightcarden verkar indikera att fallet blir så.

Machida mot Rua är självfallet huvudeventet och matchen alla ser fram emot. Klart att jag hejar och tror på min favorit, Machida. Och jag tippar faktiskt på vinst genom TKO för honom någonstans mellan 2-3 rundan. Han kommer att läsa Ruas taktik som en bok. Rua och Machida möttes ju tidigare i år, och där vann Machida på kontroversiellt beslut. Många, jag själv inräknad, tyckte att Rua vann matchen. Men det var för att Rua hade en ny och oupptäckt taktik, något han tappar nu när Machida lärt sig den. Vinst går till Machida som sagt, och denna gång inte genom beslut. Han vill övertyga med antingen KO eller troligtvis TKO som det blir.

Koscheck mot Daley kommer att bli en kannonmatch. Koscheck med sin dundersköna attityd och skicklighet är alltid kul att titta på. Vinnaren av denna match kommer att få en titelmatch mot St-Pierre och jag hoppas och tippar på att Koscheck går ut som vinnaren, för han är verkligen number one contender i welterweight-divisionen i mina ögon. Daley är känd för sina hårda slag och vunnit med många knockouts, och jag hoppas att Koscheck står upp mot honom och visar att han har tyngre händer. Koscheck genom KO vore helt underbart.

Kimbo Slice mot Mitrione är mer “showcase” än en intressant match i mina ögon. Världens mest överskattade Kimbo är en person jag hatar helhjärtat och kommer aldrig att stödja honom på något sätt. Han förtjänar inte att vara i UFC, men ändå får han vara där för att han drar en så stor publik. Helt sanslöst dåligt av UFC, och jag hoppas på att Mitrione vinner denna match. Det är fullt möjligt om han spelar sin viktfördel rätt.

Efter fiaskot med UFC 112 så behöver UFC komma tillbaka rejält. Frågan är om UFC 113 med två starka matcher kan göra det. Det måste komma mycket magi från dessa två isåfall för att det ska lyfta UFC tillbaka till plats nummer ett, speciellt efter mästerliga WEC 48. På lördag som sagt. Jag kommer att titta, kommer du?

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

