Intryck från Starcraft II

Då har jag spenderat ett hyfsat antal timmar med Starcraft II-betan. Tillräckligt för att kunna uttrycka min åsikt, i alla fall. Och jag kan inte säga något annat än att Blizzard är världsbäst, igen. Jag har inte spelat ett såhär bra spel på över fyra år. Sist jag spelade ett mästerverk som detta var World of Warcraft. Blizzard har gjort igen mina damer och herrar.

Battle.net som är deras onlinetjänst är helt omgjord. Allt är nytt, fräscht och förbättrat på alla sätt och vis. En bra jämförelse är med Xbox Live. Du har nu ett ordentligt vännersystem, achievements, ladders, replays, och massa statistik. Helt underbart. Designen är perfektion in på minsta detalj och allt känns rätt direkt. Helt galet. Det är som att Blizzard frågade mig om vart allt skulle läggas och hur det skulle se ut, för jag kan inte komma på något jag inte anser är mitt i prick. Galet. Replay-systemet är grovt förbättrat från Warcraft III och det känns också helt rätt överallt med nya trevliga funktioner som att spola och vart man skall fokusera kameran och dylikt. Lägg sedan till att man kommer att kunna bilda grupper och snacka med folk som inte ens spelar samma spel som du över Battle.net. Till exempel, du spelar Diablo III och jag Starcraft II och vi vill snacka. Inga problem, det är bara bjuda in. Battle.net har numera blivit en enhet istället för massa utspridda. Perfekt. Blizzard har även utlovat att Facebook kommer slängas in där på något sätt. Superbt. Det nya Battle.net är verkligen utav världsklass och perfektion. Mycket imponerande, Blizzard.

Nu till själva spelet, Starcraft II. Jag har spelat flertals timmar och analyserat raserna och hur spelet är uppbyggt. Och vad mer kan jag säga än mästerverk? Inte mycket mer som passar. Trots att det endast är en beta så har jag haft helt otroligt mycket kul, och spelet känns sådär löjligt överlägset allt annat redan nu när det inte ens är klart. Jag har redan valt rasen jag kommer att spela i fulla versionen. Det blir Protoss. Helskön ras som passar min spelstil och påminner om min ras som jag spelade i Warcraft III också. Givetvis kan detta ändras beroende på uppdateringar och så, men just nu ser det helt klart ut att det blir Protoss. Spelet känns snabbt, fräscht, stabilt, välgjort, och kvalité som bara, jag menar bara, Blizzard kan ge finns det överallt i spelet.

Eftersom att det är en mutliplayer-beta så har jag endast kunnat att spela just online över Battle.net. Lägg sedan till att det kommer att finnas mer material som en kampanj, plus att användare kommer att kunna skapa kartor och spellägen, vi kan ju utan tvekan förvänta oss att DotA kommer att finnas efter succén med Warcraft III. Speciellt nu när Blizzard uppmanar mer än någonsin att användare ska skapa nytt material och släppa det över Battle.net. Man kommer till och med kunna att ta betalt för sina kartor och material man släpper i framtiden. Kanon. Detta går verkligen frammåt och man märker att fokusen ligger på att ge spelet en livslängd som inget annat spel haft förut. Fokusen ligger på communityn. På oss, kunderna. Blizzard vill att alla användare ska vara inblandade och kunna ändra spelet och bidra med sitt eget material. Underbart.

Betan överraskade mig positivt (flera hundra, nej, tusen gånger bättre än vad jag förväntade mig) så ser jag att Blizzard ligger i toppform som när de släppte alla sina storspel i början (Diablo II, Warcraft III och World of Warcraft) så är Starcraft II numera mitt mest efterlängtade spel. Och det bästa av allt? Det kommer i slutet av juli. Inte lång tid kvar, och det kommer bara att poleras mer och det kommer att slängas in ännu mer material i fulla versionen, wow. Blizzard är tillbaka.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

One Response to “Intryck från Starcraft II”

  1. John Paulie Says:

    Välkommen till vår sida om SC2 om du vill diskutera spelet 🙂

Leave a Reply

