Vågar Blizzard göra något nytt?

Blizzard är min absoluta favoritspelutvecklare. De är ansvariga för både det bästa och det andra bästa spelet någonsin i historien enligt mig. Även det fjärde, och det verkar som att det också blir det femte också, eller kanske till och med fjärde igen, eller ännu högre. Blizzard som ansvarar för mästerliga Starcraft, Warcraft, och Diablo, men vad mer?

Visst, Blizzard är även lite smått kända för Lost Vikings, men låt oss vara ärliga, ingen köpte det och det blev aldrig riktigt stort. Det är därför den serien varit död i över tio år medan deras andra tre jättar krossar allt motstånd. Warcraft är uppe i tre delar, plus en expansion till Warcraft III. Lägg sedan till spinoffen World of Warcraft som är det mest dominanta MMORPG-spelet någonsin i historien där största konkurrenten är över 11 miljoner spelare efter och tickar på med en tredje expansion. Galet. Lägg till min favorit Diablo II som sålt över 18 miljoner, och sedan Koreas nationalsport, Starcraft som spelas fortfarande, 12 år efter release. Galet. Detta är cashcows som ingen annan spelutvecklare i världen har.

Det är alltså inte konstigt att Blizzard fortsätter att stödja dessa tre cashcow franchises de har. World of Warcraft får sin tredje expansion i år, Cataclysm. Starcraft får äntligen sin galet efterlängtade uppföljare, 12 år tog det, men den kommer och det spelet kommer nog att sälja 20 miljoner utan några som helst problem tror jag, något andra utvecklare bara kan drömma om. En miljon för dem är en galen succé. för Blizzard är det dunderflopp. Sedan har vi Diablo III kommandes år 2011. Men vad mer har Blizzard? Dessa är namn vi alla känner igen, och det är vad vi förväntar oss att Blizzard ska släppa. De släpper ju trots allt inte spel varje eller vartannat år som de flesta spelutvecklarna gör. Diablo III har jag väntat på i cirka nio år, Diablo II kom faktiskt år 2000.

Blizzard spelar alltså med så säkra kort som möjligt. Inga risker, maximal vinst. Och visst, det fungerar. Hade Blizzard utannonserat “new franchise #4” istället för Diablo III hade jag varit rasande och besviken som bara den. Jag hade fortfarande köpt det nya spelet, men jag hade inte varit lika glad. Men, Blizzard har sagt att de arbetar på något “nytt” och vad det betyder vet ingen. Är det en helt ny serie? Eller är det kanske något som World of Starcraft? Lost Vikings kommer tillbaka i ny form? Vem vet? Det är Blizzard, hemlighetens mästare. Jag hoppas att det är något helt nytt, faktiskt. I år kommer jag att få mitt Starcraft II som jag längtar till mer än något annat spel. Det ska bli fantastiskt kul att testa. Sedan nästa år får jag faktiskt uppföljaren till världens bästa (enligt mig) spel och det kommer räcka väldigt länge och säkerligen få expansioner. Jag behöver faktiskt inte ett Warcraft IV eller ett Lost Vikings för att bli glad. Faktum är, att jag skulle bli extremt glad om Warcraft IV blev utannonserat, men jag ser hellre ett nytt IP faktiskt. Denna gång, i alla fall. Nu har jag fått mina drömutannonseringar från Blizzard.

Starcraft II kommer att räcka som ett strategispel i säkerligen tio år, eller mer, beroende på om Blizzard släpper ett Starcraft III eller inte. Men räkna inte med det eftersom att det tog 12 år mellan ettan och tvåan. Vad ska jag då med ett till strategispel från Blizzard? Warcraft IV kan vänta till 2015 eller mer tycker jag. Diablo III kommer att ge mig min rollspel- och actiondos flera gånger om i många år. Lost Vikings och World of Starcraft, eller en till World of Warcraft expansion är alltså något som jag inte bryr mig om. Ge mig något helt nytt. Våga satsa på en helt ny serie, Blizzard. Utöka era triumfkort från Starcraft, Diablo och Warcraft till något till. Lägg till ett fjärde äss på bordet. Våga riskera lite, en gång i alla fall och se hur det går. Ni har mitt stöd.

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

