Konsol mot PC

Jag har alltid varit den som föredrar att spela på min PC istället för en konsol, även om jag haft väldigt många konsoler så har min speltid varit ofantligt många procent mindre på konsol varje år i jämförelse med PC. Under min tid i USA har jag dock endast haft en konsol och ingen speldator så det har ej kunnat att bli något PC-spelande för mig de senaste tre åren, men i sommar blir det ändring på det. Och tack för det.

Så varför anser jag att PC är betydligt bättre än konsollir? Några anledningar som:

Utvecklare har mer frihet på PC och det märks på långa vägar. Tag till exempel Valve som ville släppa gratis nedladdningsbart material till Team Fortress 2 på Xbox 360 men inte fick det på grund av Microsoft. Bråk uppstod och det har resulterat i att Team Fortress 2 inte blivit uppdaterat alls (360-versionen) på tre år, medan PC-versionen har fått tonvis med kartor, spellägen och material. Detta gäller även andra utvecklare också givetvis, och processen att lägga upp material och uppdateringar till konsolspel är så mycket jobbigare och längre än till PC för att man måste följa Microsofts regler och policies till punkt och pricka på konsol, eller Sonys, eller Nintendos beroende på konsol. Medan på PC så har du all frihet och själv bestämmer vad och hur material släpps.

Online är kostnadsfritt och obegränsat. Till Xbox 360 kostar det 50 dollar per år att spela online genom Xbox LIVE. Playstation Network är gratis, men extremt begränsat och lider av problemen jag nämnde tidigare. Det skall även komma en premiumtjänst till PSN som kommer att kosta för att bli bättre och få mer innehåll som till PC. Alltså blir det inte helt gratis längre. Återigen så är konsol handikappat i jämförelse. Att behöva betala för att spela online verkar ytterst orimligt.

Inga onödiga koder för att spela online och ladda ned material. EA och Ubisoft har börjat att införa nya koder för att folk skall välja att köpa deras spel nya istället för begagnade. Köper man spelet nytt får man en engångskod gratis som tillåter en att spela online och ladda ned material i form av DLC utan extrakostnad. Köper du det begagnat så måste du betala 10 dollar extra för den koden för att ens kunna spela online och ladda ned material, och detta är då när du redan betalar 50 dollar per år för Xbox LIVE. Helt oacceptabelt. Alla sådana onödigheter slipper man på PC.

User-Created-Content i stora lass. Det är ingen hemlighet att UCC inte finns på Xbox 360 och är nästan minimalt på andra konsolerna också i jämförelse med PC. Där finns det massor av urgrymma fangjorda spellägen som DotA till exempel som vi inte skulle kunna spela på konsol eftersom att Microsoft inte tillåter sådant. I Starcraft II kommer det garanterat att komma ett DotA-läge efter succén de haft i Warcraft III och om SC2 hade släppts till Xbox 360 hade vi inte kunnat att spela det. Synd, och återigen stärker det valet för PC.

Så där har ni några av mina anledningar till varför jag ser fram emot att återvända till PC-världen och lämna konsolen bakom mig nu när jag har valet mellan PC och konsol igen. Dock så måste jag erkänna att PC-scenen inte erbjudit något intressant spel sedan jag slutade spela World of Warcraft fyra år sedan, men det ändras nu i och med Blizzards mästerliga Starcraft II.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

