Apple-trenden

Apple är just nu väldigt populära. Deras Ipod, Iphone, Ipad, Imac, och Macbooks säljer som glass i solsken och deras aktie är så hög att de är det mest värda techföretaget. Inte dåliga grejer om man äger aktier eller jobbar där med andra ord. Och Steve Jobs är minst sagt glad när han tittar på sin lönespecifikation.

Men jag hade en intressant diskussion idag gällande just Apple och hur mycket de växer. Det är liksom “trendigt” att välja Apple numera. Säger man att man köper en Mac eller någon annan Apple-produkt så tror folk att man är trendig och aktuell med senaste tekniken. En intressant sak. Trender tar för eller senare alltid slut, kommer detta även att gälla Apple?

Låt oss ta den mest intressanta delen: Mac mot PC. Allt fler väljer Mac. Varför har jag ingen aning om egentligen, när man betalar dubbelt så mycket än vad man får (hårdvarumässigt). Så varför köper man Mac? Jo, för det är ju trendigt. Man har ju redan en Ipod eller Iphone, så varför inte fortsätta att vara trendig med en Mac-dator? PC är ju bara så förra året. Dessutom, Mac får ju inga virus, är säkrare och krånglar inte, eller hur? Fel. Det är sant att Windows har flera miljoner fler virus, men det är också för att Windows dominerar cirka 95% av marknaden. Ingen bryr sig om att göra seriösa virusattacker på Mac helt enkelt. Men vad tror du händer när Windows kommer att tappa sin procent och den ligger på cirka 80% eller 70% kanske? Faktum är, att Mac är betydligt osäkrare än Windows i dagsläget. Det är bara för att det är en sådan liten procent som äger Mac, och att ingen gör attacker att det verkar som att Mac är så übersäkert. Detta kommer ändras tror jag.

Så fort någon busig pojke i sin källare känner att det är värt att investera tid i att skapa problem i Mac-världen så kommer han att göra det, och då kommer Microsoft att skratta. För just nu tycker jag att folk är överdrivet kritiska mot Windows och inte kollar på siffror när det är siffror som man borde kolla på först och främst. Det är nog bara en tidsfråga innan Apple tappar sin dominans. Jag tippar sådär sju-åtta år.

Jag har en Macbook Pro, och den trivs jag med väldigt mycket. Har haft den i ett år, och den har massor utav fördelar som jag önskar att min Windows laptop borde haft. Men jag önskar även att min Macbook Pro borde ha några saker som min gamla laptop hade. Min nästa stationära dator blir utan tvekan en PC som körs på Windows 7. Och min nästa staionära dator efter det kommer också att bli en Windows-baserad sådan. Min nästa laptop då? Det blir troligtvis en Macbook Pro igen. Men, dit är det många, många år kvar innan jag uppgraderar.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Responses to “Apple-trenden”

  1. Christoffer Wallenius Says:

    “och deras aktie är så hög att de är det mest värda techföretaget.”
    Jävligt vågat påstående! Värde kan definieras utifrån flera aspekter, medan det du syftar på enbart är börsvärdet.

  2. CrazyBest Says:

    I dare, I win. 😉

Leave a Reply

