Summering av E3

E3 är nu slut (eller, det har varit slut ett par dagar bara jag som inte haft tid att titta på det först nu) och det utannonserades massor av godsaker och det visades mycket som tilltalade mig gällande spelvärlden inklusive några överraskningar som jag inte trodde på. Förra året “vann” Microsoft E3 i mina ögon, och i år så var Microsoft helt av ointresse med deras urlöjliga uppvisning och fokus på Kinect.

Metal Gear Solid: Rising visade för första gången gameplay-video och hur spelet kommer att fungera. Det blir ett ursnyggt hack-n-slash-spel med överlägsen kontroll och precision samt fontäner av blod. Ja, fontäner av blod, jag skämtar inte. En riktig blodfest i högupplösning och sinnessjuk grafik. MGS: Rising imponerade mig helt otroligt mycket och jag hade egentligen inte ens planerat på att spela det spelet, men efter den där videon så måste jag tänka på saken lite mer, för detta spel är speciellt. Det ser man på långa vägar.

Ghost Recon: Future Solider från Ubisoft var en överraskning som  fick min mun att hänga öppen ett tag när jag såg gameplay-videon. Så imponerande var det. Nu återstår det bara att se om Ubisoft drar en klassiker med att leverera superba gameplay-videos medan resten av spelet är fyllt med buggar och världens dummaste AI. För om det inte är det, så kan Future Soldier bli det grymmaste third-person shooter-spelet jag sett på flera år.

The Old Republic World of Warcraft i Star Wars ungefär. Så kan man summera det spelet. Factions, aggro, tanks, healers, PvP och en enorm värld. Lägg sedan till att varenda NPC har voice over och pratar istället för att poppa ut en ruta med text för dig. Galet imponerande och nu kan vi få reda på vilken sida som är starkast. Dark side eller Light side? Det är en fråga som man kan besvara själv i The Old Republic. Spännande!

Rage ser ut som det snyggaste spelet jag sett. Det ser också ut att ge en ny definition till first-person shooters i och med hur mycket djup och variation det har men ändå samtidigt håller sig sann till FPS-genren och levererar stenhård action och mycket blod i otroligt högupplöst och snygg grafik. Precis som de flesta spelen som utannonserades ser det ut att bli en “spring 2011” release och jag börjar undrar om någon spelutvecklare har tänkt på att alla planerar att släppa sina spel just då?

Bulletstorm ser också ut att ta shooters till en ny nivå med deras lockande skillshots där beroende på hur man dödar en fiende så får man olika mängder poäng med roliga namn och grymma föremål att använda sig av som miljön, lasso och sin superhårda sko. Snygg grafik, blodigt, intressanta monster som man aldrig sett förut i en shooter, ja detta spel låter minst sagt fräscht precis som Rage. Shooters är tillbaka verkar det som sagt efter att ha varit väldigt svaga senaste två åren.

Marvel vs. Capcom 3, Call of Duty: Black Ops, Dead Space 2,  Medal of Honor, Mortal Kombat, Twisted Metal, Need for Speed: Hot Pursuit, Fallout: New Vegas, Rock Band 3, och många fler spel visades också givetvis men jag kan inte gå in i djup med alla. Det blir för mycket. Tog bara de hetaste enligt mina ögon men resten av ovannämda är relativt värda att spana in också. Grym E3 tycker jag trots att Sony, Microsoft och Nintendo hade sämst och ointressantast saker att dela med sig så var det bra att EA, Ubisoft, Konami och Bethesda kom med imponerande material. Annars var det mycket rörelsegadgets från Microsoft och Sony i och med deras debuter på den marknaden med Kinect och Playstation Move som just nu är helt av ointresse för mig.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

