MMA-vecka

Förra veckan var det UFC 115 som var relativt underhållande, och i onsdag var det Strikeforce: Challengers som bjöd en del intressanta fighter, och igår var det The Ultimate Fighter Finale som gick nästan precis som jag tippade kanske hade ett fel bara, och idag är det WEC 49. Fullpackat för oss MMA-fanatiker? Ja, det kan man nog säga. Lägg sedan till att nästa vecka så är det Strikeforce i och med Fedor v. Werdum. Den sista kejsaren är tillbaka och han har inte förlorat på över åtta år och hans enda förlust är på grund av dåligt domarbeslut. Fedor som anses bäst i världen kommer slå sönder Werdum, men mer om det nästa vecka.

Efter att ha följt vartenda avsnitt av The Ultimate Fighter 11 så kan jag konstatera att det bara fanns en intressant fighter. Yager. Och han vann inte ens, faktum är att han förlorade båda sina viktiga matcher och det ska bli intressant att se om UFC plockar upp honom ändå. Finalen igår bjöd på ett par intressanta matcher, till exempel Keith Jardine och Mark Hamill. Sedan hade vi finalen om vem som skulle få ett UFC-kontrakt med en lön på över 100,000 per fight, och det blev ingen överraskning (för min del i alla fall) att McGee tog hem segern. Grattis till honom, men i en proppfylld mellanviktsdivision med fighters som Anderson Silva, Chael Sonne, Vitor Belfort, Nate Marquardt och Yushin Okami så måste han verkligen förbättra sin nivå rejält.

WEC 49 kommandes idag lär bli spännande precis som alla WEC events jag har sett. Före detta mästaren Jamie Varner slåss för att återigen kliva upp i rankings och förhoppningvis få en titelchans i framtiden. För att få en sådan chans måste han ta sig igenom sitt första hinder i och med Kamal Shalorus som är en mycket tuff och stark fighter. Jag vet inte hur jag skulle tippa denna match, allt jag kan säga är att jag hejar på Varner, så kom igen Jamie! Resten av fight carden är faktiskt relativt okänd för mig och det ska bli kul att se om jag hittar några nya fighters att följa. Jag förväntar mig, som alltid av WEC, ett underhållande event.

Mycket MMA mitt i all fotboll som jag faktiskt inte har följt speciellt mycket i och med tidsbrist. Idag blir det dock att se på Italien och Brasilien. Det lär bli intressant, även om Brasilien saknar två storspelare som jag anser borde ha plockats ut till landslaget.

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

