Ipad

Nu har jag lekt runt med min Ipad i cirka en vecka och kan äntligen komma med ordentliga åsikter gällande den. Ipad har kallats för “en stor Iphone utan möjligheten att ringa” och mycket mer. Jag måste erkänna att jag själv hade liknande åsikter om den först, men nu börjar jag att se Apples vision med Ipad. Det är verkligen en hybrid av en Macbook och Iphone.

Ebooks är bra grejer. Själv har jag över 35 stycken allt från Twilight till Bourne till skolböcker. Att läsa dessa på en Iphone fungerar utan som helst problem, och det har jag gjort väldigt länge nu. Men, Ipad gör allt som Iphonen gör fast tio gånger bättre. Att läsa Ebooks på Ipad är en ren fröjd. Det känns lyxigt, stilrent, snyggt och rätt rakt igenom. Lägg sedan till att man kan få över 11 timmars batteritid så kan ni börja se hur Ipad lockar på flygresor. Den räcker ju från Stockholm till Los Angeles, till exempel.

Musik, bilder och film finns givetvis också och batteritiden är lika imponerande gällande film som den är för böcker. Det räcker och blir över med andra ord. Inte längre behöver jag att ta med mig en laptop på resor utan det blir Ipad som ersätter den. Smidigare, lättare och den väger nästan ingenting. Underbart praktiskt och stiligt. Det gillas. Den placerar sig sådär mittemellan Macbook och Iphone återigen. Ipad klarar förövrigt av att spela upp film i HD-kvalité.

Internet är ju gratis på hotellet. Alla moderna hotell erbjuder gratis WiFi så det är bara att ansluta sig med sin Ipad och då tar man bort behovet av en laptop, och när man är utomlands så är det dyrt om man kör 3G över Iphone. Men Iphone har också Safari och allt det där! Javisst, men det är en betydligt mindre yta och Ipad är mer bekvämt generellt för sådant. Glöm inte batteritiden också, Iphone slukar batteriet direkt, det gör inte Ipaden. Min har varit på i fem dagar utan laddning och har 84% batteritid. Imponerande.

Spel och Apps är ju också viktigt för vissa, och här har Ipad över 10,000 stycken att erbjuda. Spel ser betydligt bättre ut än till Iphonen och de finns i HD-upplösning också. Trevliga grejer, men jag personligen kommer inte att spendera så mycket tid med applikationer och spel till Ipaden, den kommer först och främst användas som en ebook reader och videospelare på resor.

Så där har ni lite information om Ipad. Jag var skeptisk till den först, men den har definitivt börjat imponera mig sakta men säkert. Ultimata saken att ta med sig på resor utan tvekan, och man kan även leka runt med den och hitta väldigt roliga sätt att använda den på. Digitalfotoram som hänger på väggen? Japp, det finns folk som har det. Tejpa fast den i köket med velcrotape och ha som kokbokguide? Jovars, upp till varje person att välja hur man vill använda eller kombinera den. Den kanske inte är magisk och revolutionerande som Apple vill påstå, men det är en produkt jag har väntat på. En fin hybrid mellan smartphone och laptop.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

