Vart är min digitala framtid?

Surfade precis runt på diverse sidor och såg att man kunde boka vissa produkter i digitalform och i vanlig traditionell form för olika priser. Logiskt sätt borde ju digitala vara billigare eftersom att man slipper betala för fodral, frakt, papper och så vidare, men icke. Digitalformen var hela 50 kronor dyrare. Varför? Det är ju helt ologiskt.

Sådana konstigheter gäller dock inte alla tjänster. Tag Valves Steam, till exempel. De erbjuder sina nya spel på samma dag som fysiska versionen för samma pris, om inte billigare eftersom att man sparar frakt och tid på att åka till affären. Det är imponerande. Det är exakt vad jag vill se. Varför kan inte alla bara lära sig av Valve? Ja, det är väl frågan antar jag. Varför?

Steam är helt dominant gällande digitaldistribution och erbjuder rea och specialerbjudanden hela tiden genom sitt Steam eftersom att de har full kontroll över den och inte behöver att gå genom andra företag som de måste göra med till exempel Microsoft gällande spel på Xbox 360. Jag är för en digitalframtid och köper hellre mina spel digitalt än att åker in till stan och plockar upp dem där, eller betalar för frakt. Lägg sedan till att det är mer miljövänligt också!

Om ett par år tror jag dock att alla kommer att likna Steam. Det kommer nog inte vara lika bra och effektivt eftersom att Steam har flera års av erfarenhet bakom sig, men det kommer att vara mer balanserat i alla fall, och det är bra. Digitalt regerar och jag vill definitivt se mer av det. Jag vet att Blizzard planerar på att erbjuda sina spel digitalt också, men tyvärr först “ett par veckor efter fysiska releasen” och då tappar man mig helt. Inte tänker jag vänta “ett par veckor” mer för att tanka något som jag borde få tidigare och billigare. Hatten av för Valve som sagt.

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

