Reflektioner gällande UFC 116

UFC 116 var ju UFC:s största event någonsin – bokstavligt, deras två tyngsta och största fighters möttes. Brock Lesnar mot Shane Carwin för tungviktsmästerskapet, och Lesnar har varit allvarligt sjuk i ett år och sist han slogs var faktiskt juni/juli förra året medan Carwin har slagits flera gånger mer än Lesnar mot toppkandidater som Frank Mir, som han förstörde, och var alltså mer “i form” om man säger så. Men, det räckte ju inte. Eller?

Jag satsade inte på denna match. Den var alldeles för osäker, jag menar, jag har ju inte sett Lesnar slåss på ett helt år. Det var modigt av Lesnar att komma tillbaka efter ett år och slåss mot Carwin, credz till Lesnar för det. Första rundan började och man såg att Lesnar försökte utnyttja sina wrestling-skickligheter genom att ta ned Carwin på marken men blev nekad direkt. Då vart jag lite rädd, jag hejar ju trots allt på Lesnar. Sedan hoppade jag ut ur stolen när Carwin började få in slag och slog ned Lesnar till marken och fortsatte banka sönder honom hela första rundan. Galet imponerande av Carwin. Lesnar var helt blodig och Carwin var orörd. Jag tänkte “detta är precis varför jag inte satsade.”

Andra rundan var en helt annan historia dock. Man såg att Carwin var slut, konditionsmässigt. Dessa slag tog allt han hade, och hur Lesnar fortfarande lever visste ingen. Domaren Rosenthal gjorde ett kanonjobb genom att inte avbryta matchen i första rundan som många hade gjort. En trött Carwin fick Lesnar ned utan som helst problem och väl nere på marken så klämde han in en submission via halsen och Carwin gav up. Brock Lesnar förblir alltså mästaren. Trevligt, men Carwin vann nog mer fans än han förlorade faktiskt. Detta var också första gången han gick till rond nummer två. Uppenbarligen hade han inte kondition för det och nu ser vi varför han valt att avsluta alla sina matcher i första rundan.

Generellt så var UFC 116 ett helt okej event. Det fanns ett par trista matcher, och några okej, och huvudeventet var riktigt spännande som sagt. Härnäst blir det WEC följt av UFC 117 där Anderson Silva försvarar sin titel mot Chael Sonnen, och det skall bli kul att se. Spindeln Silva som på senaste tiden lekt runt alldeles för mycket för min smak har något att bevisa nu, kan han fortfarande avsluta fighter?

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

