Skräckspel

Skräckspel är speciella för mig. Ända sedan jag var en liten, sådär 10 år har jag spelat skräckspel för “vuxna” som Resident Evil, Dino Crisis och Silent Hill. Faktum är att dessa serier, framför allt Resident Evil, har varit med mig under hela mitt spelande och det är alltid lika kul när ett nytt spel i serien släpps. Jag och min kompis har påbörjat retrospelande av skräckspel många månader sedan, och vi körde igenom alla Resident Evil-spelen (nästan) och hade det supertrevligt. Härnäst är det Silent Hill-serien som väntar. Läskigt spännande.

Det är inte bara för nostalgin som det är kul att spela gamla spel. Det är ytterst intressant att jämföra sina skickligheter då och nu. När vi spelade igenom ett Resident Evil-spel så fastnade vi och hade ingen aning om hur man kom vidare när vi var 20 år och vår engelska på extremt hög nivå. Vi tänkte “såhär långt kan vi inte ha kommit åtta år sen.” Ack vad fel vi hade. Vi hade kommit betydligt längre, med betydligt sämre engelska och allmän kunskap. Hur? Ja, det är ingen som kan förklara, men visst vart det en rolig chock och ett gott skratt när vi insåg att vi var bättre åtta år sedan med sämre förutsättningar än vi var nyligen.

Silent Hill 2 som kommer upp först för oss i Silent Hill-serien av diverse anledningar vi skippar ettan just nu, men återkommer till den senare, givetvis. Än så länge är det mycket imponerande och stämningen är helt underbar för ett så gammalt spel och det kan faktiskt känna sig stolt i jämförelse med andra skräckspel som släpptes för bara ett-två år sedan. Idag blir det alltså att återvända till underbara skräckstaden Silent Hill och fortsätta äventyret. Kommer vi att hitta Mary?

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply

