Knight and Day

Då har man varit och sett Knight and Day efter en heltrevlig dag i stan med Andreas. Och filmen var betydligt bättre än vad jag förväntade mig och den lyckades även chockera mig på några ställen jag inte såg det kommandes, dock hade det inget med filmens regissör att göra.

Låt oss ta det konstiga/negativa först. Diaz är gammal. Ja, jag sade det. Hon börjar se riktigt (jämfört med förut)  gammal ut och min första reaktion när jag såg henne var “Woa, hon är gammal!” och det är ju inte direkt superbt. Men, å andra sidan så behövs ingen stekhet 20-åring för denna roll heller, faktum är att det inte hade passat. Men jag tycker ändå det är någon som borde poängtera ut Diaz ålder, och jag antar att det blir jag som gör det. Cruise är helt tvärtom. Han håller sig superbt. Han ser fortfarande ut att vara i storform, han är charmig, stilig och sådär klockren som vanligt. Verkligen ett äss den killen. Jag har saknat honom, välkommen tillbaka Mr. Cruise.

Knight and Day är då en actionkomedi med lite romantik inslängt som bjuder på en del explosioner, stunts och skottlossningar. Inget fel alltså, och Cruise lyckas med sin roll som bara den som sagt. Filmen är välgjord, och har en lite klichéstory kanske men det fungerar. Det är lite sådär traditionellt, något man inte ser allt för ofta. Folk har kallat filmen för en kopia av Mr. & Mrs. Smith, och det är ju helt fel. De är inte ens nära på att vara lika. Inte ens nära.

Cruise är en hemlig agent som skall skydda ett speciellt batteri, och på flygplatsen springer han in i Diaz och sedan är det där klassiska love on first sight efter lite flirting och så vidare. Storyn blir inte mycket mer komplicerad än det, och den behöver inte det heller.  Det är bra mix mellan skämten, action och allt det där mittemellan. Det är verkligen ett lyckat koncept som man sett förut, fast ändå inte. Det utspelas väldigt bra och på ett mycket underhållande sätt. Filmen rekommenderas starkt med andra ord och har överträffat mina förväntningar rejält.

Betyg: 4 av 5

Tags: , ,

Leave a Reply

