Inception briljerar

Inception är sedd. Vart börjar man? Den är ju minst sagt speciell och unik. Först får man ta av sig hatten till Nolan som har lyckats att göra en mästerlig film rakt igenom, speciellt idémässigt och utförandet av den var minst sagt av världsklass. Släng sedan in skådespelare som DiCaprio och en mycket imponerande (ny skådespelare jag kommer följa med höga förväntingar) Joseph Gordon-Levitt och jag ser inte hur jag inte kan ösa ut positivt beröm över Inception.

Inception är en film lik ingen annan. Det finns ingen film som jag kan säga att den liknar, och handlingen fångade mig djupt, djupt och verkligen satte sig i min hjärna. Jag tänker på den fortfarande. Underbart. Detta är något som är extremt sällsynt i dagens filmer och jag uppskattar verkligen skickligheten och arbetet som lades ned på filmen. Det är episkt rakt igenom och väldigt speciell.

Om vi tar självklarheter som att DiCaprio var perfekt (som alltid) och sedan att regin var lika grym, och att allt verkligen såg så välgjort och genomtänkt ut så finns det ändå lite överraskningar som sagt. Gordon-Levitt var fullkomligt briljant i filmen och han imponerade minst lika mycket som DiCaprio, ett äss inget snack om saken. Men det var inte bara dessa två herrar som var imponerande, utan faktiskt hela gruppen var mycket bra och det är inte ofta jag blir såhär imponerad faktiskt.

Handlingen är ju som sagt speciell. Ni vet att jag aldrig spoilar filmer, och därmed kommer jag givetvis att inkludera i princip ingenting från filmens handling då jag anser att nästan allt är spoilers. Men tro mig när jag säger att det är mycket filosofi och väldigt speciellt. Drömmar är huvudtemat men filmen går djupare in i mycket mer om man bara letar och försöker förstå visionen med filmen. Fascinerande och den var mycket annorlunda från vad jag förväntade mig att den skulle, inte på ett dåligt sätt, men det var helt klart något annat jag hade förväntat mig.

Inception är utan tvekan årets hittills bästa film. Och det gör den givetvis till en otroligt het kandidat för titeln “årets film” på min lista och det skall bli kul att se om någon film lyckas att slå denna.

Betyg: 5 av 5

Mästerlig

Tags: , , , , , , ,

One Response to “Inception briljerar”

  1. Voldo Says:

    Fantastisk film, fast jag ser den inte som något mästerverk. Rankar The Dark Knight högre.

Leave a Reply

