UFC 117 imorgon

Imorgon är det äntligen dags för ett till UFC event. Det var över en månad sedan vi såg UFC 116 och det är ju alldeles för lång tid att vänta tycker jag. Minst två events per månad måste jag få för att bli tillfredsställd. Imorgon som sagt, så är det dags igen. Det finns till och med en titelmatch på kortet som förövrigt ser galet lovande ut.

Anderson Silva mot Chael Sonnen för mellanviktsbältet. Den mest kompletta fightern i UFC, Silva, försvarar sin titel mot den främsta utmanaren och största skitsnackaren jag någonsin sett i mitt liv, Chael Sonnen. Sonnen har sagt starka ord som att han ska “slå ett hål i Silvas ansikte och ta hans bälte” med mera. Jo men visst! Tror han på det själv eller? Med tur så överlever Sonnen till andra rundan för att Silva “känner ut” honom i första för att sedan ta sönder honom i andra. Jag tippar på KO/TKO vinst för Silva i andra ronden. Totaldominans. Men å andra sidan så är ju Sonnens skitsnack otroligt underhållande och av relativt hög kvalité, så jag vet inte, det finns något i mig som ändå hoppas på Sonnen. Det vore ju inte helt fel att ha en såhär skitsnackande mästare.

Thiago Alves mot Jon Fitch kommer att bli intressant. Alves är äntligen tillbaka efter att ha varit borta väldigt länge, och det ska bli kul att se hur detta muskelmonster har förbättrats sedan sin förlust mot St-Pierre. Han är betydligt större än vilken welterweight som helst, och är alltid dominant i sina matcher förutom mot St-Pierre som sagt. Fitch är en otrolig skicklig fighter själv, och han kommer givetvis att försöka att plocka hem en vinst också precis som Alves. En mycket svår match att förutspå då Alves varit skadad så länge och kan vara lite “off” om man säger så. Men jag tror ändå att Alves storlek kommer att ge honom en så pass stor fördel att han plockar hem ett beslut.

Rafael Dos Anjos mot Clay Guida är en speciell match. Guida har förlorat sina senaste matcher men ändå så älskar alla honom. Varför? Jo, för han är utan tvekan den vildaste fightern inom MMA. Han ser ut som en grottmänniska med sitt vilda hår, plus att han aldrig ger upp och går in helhjärtat i varje fight. Och han gör allt för publikens underhållning – oavsett motstånd. Hur kan man inte gilla en sådan fighter? Det går givetvis inte. Därför är jag tvärsäker på att denna match blir ruskigt underhållande som precis alla andra matcher med honom. Hoppas dock att Guida vänder till vinst nu genom TKO.

Ricardo Almeida mot Matt Hughes verkar lovande såhär på förhand. Jätten Hughes är ju en mycket rolig fighter att följa i och med sina starka händer och otroliga fysik. Hughes senaste vinst var mot Renzo Gracie som han förstörde genom TKO och det gjorde mig mycket glad. Överskattade Gracie-familjen är påväg ned och det är jag glad över. Nu är det dags för Hughes att förstöra en till fighter från Brasilien i och med Almedia som jag inte ser komma ut från denna match som han kom in. TKO eller KO för Matt Hughes i första eller andra ronden.

Junior Dos Santos mot Roy Nelson hade lika gärna kunnat att vara main eventet för det är så spännande faktiskt. Dos Santos har jag följt ett långt tag nu och han är galet imponerade och utan tvekan en toppkandidat i tungviktsdivisionen. Roy Nelson å andra sidan är så rolig att följa på eftersom att han är en tjockis som är otrolig skicklig och imponerande. Lägg sedan till att han inte skäms att skämta över sin stora runda mage så ser man att han är en rolig figur som är värd att följa. Han har dominerat alla matcher jag sett och han är faktiskt the real deal. Denna match är också den viktigaste matchen i bådas karriär för att vinnaren i denna match får en titelmatch mot ingen annan är än monstret Brock Lesnar. Vem vinner? Det är svårt att säga, faktiskt. Svåraste matchen att förutspå någonsin i MMA, men jag tror faktiskt att jag lutar lite mot Nelson på grund av hans stora mage.

Hela huvudkortet är alltså galet lovande och imponerande. Det var länge sedan jag såg ett event såhär komplett. Titelmatch plus att alla andra matcher är lovande. Jag har skyhöga förväntningar på UFC 117 och det ska bli kul att se om Sonnen kan backa upp sitt skitsnack (ytterst osannolikt).  Missa inte UFC 117. It’s going to be one hell of a show.

Spindeln Silva mot Skitsnackaren Sonnen.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

