Extramaterial

“Du som är filmälskare måste ju verkligen gilla allt extramaterial man får med nuförtiden.” Detta får jag höra konstant, och det är alltid lika kul att se personens chock när jag alltid svarar “Nej, jag gillar det inte alls. Tittar aldrig på det.” Visst stämmer det att jag är en stor filmälskare och ser så mycket film som tiden tillåter, och det är just därför jag inte gillar extramaterial såvida det inte är alternativa slut eller så. För det är just film jag älskar – inte produktionen eller tekniken bakom den.

Filmen för mig är något speciellt. Jag lever mig in i filmvärlden och försöker stanna där så länge som filmen visas. Är filmen episk så stannar jag där ett tag till. Och om jag nu hade börjat att titta på extramaterial som Behind the Scenes eller Director Commentary så hade det förstört filmen helt och hållet. Varför skulle jag göra det? Det är ju helt onödigt. Usch för sådant. Storyn i filmen är vad jag lever mig in i och därför väljer jag aldrig att titta på extramaterial av någon form. För då vet jag direkt att det är en film jag kollar på och att allt är fake och vad är det för mening att fortsätta titta då?

Får jag inte känslan av att vilja leva in mig i filmens värld så vill jag inte heller titta på den. Kan jag inte relatera eller uppskatta filmen på olika nivåer så stänger jag av den direkt. Så viktig är känslan för mig. Därmed kommer jag att fortsätta att tacka nej till all bonus som kommer med. Jag gillar att hålla det traditionellt som förr i tiden då man inte fick med något. På gamla goda VHS-tiden, det var grejer det. Fast jag gillar ju digitala framtiden också. Gotta keep it green, ya know.

Behind the Scenes – Nej tack!

Tags: , , , ,

Leave a Reply

