The Expendables

Då har man äntligen sett The Expendables. Och wow vilka blandade känslor jag har. Det trodde jag inte. Jag trodde att jag med säkerhet skulle ösa ut maxbetyg och beröm, men faktum är att jag inte riktigt vet hur jag känner för filmen i form av vanligt betyg. Men den var bra, inget snack om saken.

Listan av skådespelare för The Expendables är ju inget annat än världsklass: Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Dolph Lundgren, Jason Statham, Jet Li, Eric Roberts, Steve Austin, Mickey Rourke, Bruce Willis och Terry Crews. Helt otroligt, jag vet. Jag kunde faktiskt inte tro det själv först. Visst, alla på den där listan kanske inte är med speciellt mycket, och några är bara med i någon minut, men den minuten är guldvärd, tro mig. Scenen med Schwarzenegger och Stallone var magisk. Det går inte att beskriva den på något annat sätt. Och helt hysterisk.

Jag vet inte vart jag skall börja med att recensera denna film. Jag hade förväntat mig en klassisk actionfilm från 90-talet och en nostalgitripp. Jag fick en liten blandning av det, jag hade förväntat mig att bli “wow:ad” så att säga och att verkligen sitta med stora ögon och vara fängslad. Mina förväntningar var alltså bortom realism. Därför är det ingen konstighet när jag väljer att skriva att filmen tyvärr inte levde upp till mina förväntningar. Detta betyder inte att den var dålig, för det var den inte. Det var en otroligt bra och underhållande film, men den levde inte upp till den höga “Martinstandarden” jag hade satt.

Stjärnorna i filmen var utan tvekan Eric Roberts och Sylvester Stallone. Roberts spelade skurk som en gud som vanligt. Han är född för sådana roller och det är alltid lika imponerande att se honom i sådana här roller där han bara våldtar all konkurrens – alltid. Stallone stod bakom regin och det märkte man rätt snabbt. Han hade största rollen och han var verkligen dedikerad för att göra filmen riktigt grym. Filmen var väldigt nära på att kännas som en 90-tals film, men jag saknade fortfarande någon ingrediens där för att det skulle kännas som till exempel Commando. Det var något jag saknade i filmen generellt för att kunna bilda en ordentlig uppfattning. Och visst är det dels för min otroligt löjligt höga hype och förkärlek till klassiska actionfilmer med Stallone, Schwarzenegger och Van Damme som gör att jag bara inte kan sätta ett objektiv betyg som andra kan tolka. Omöjligt. Aldrig förut har detta hänt mig, men jag antar att denna film är så speciell.

Rekommenderar jag The Expendables? Helt klart. Det är en äkta “guy flick” som de flesta killarna borde gilla. Machomän med tonvis av explosioner och klockren humor (som på 90-talet) och det är utan tvekan succé. Men på grund av mig själv så vet jag ej vad jag skall sätta för betyg och därmed avstår jag helt från att betygsätta den. För jag vet faktiskt inte vad jag skulle sätta för betyg, filmen är för speciell för det. I know, it’s crazy. But that’s how it is. Se den, stöd Stallone & co, det förtjänar dem. Filmen är inte under några omständigheter dålig.

Badasses on parade.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

