Favoritskurkar: Simon Phoenix

Som ni kanske vet har jag något av en förkärlek till grymma skurkar i filmer. Speciellt om skådespelaren verkligen passar in som skurk och hans karaktär är charmig men ändå sådär evil fast med klass. Plus att jag anser att det är en svårare roll att spela också, så credz går där också. Och klarar de av alla dessa krav så brukar jag oftast ta deras sida över hjälten, med undantag mot DiCaprio, Bale, Damon och Cruise i princip, dessa herrar är tuffare än alla skurkar så de är undantagen. Därför tänkte jag att påbörja en bloggserie om några av de grymmaste skurkarna (enligt mig givetvis).

Första inlägget blir ingen mindre än Wesley Snipes som Simon Phoenix i filmen Demolition Man där han spelar mot Sylvester Stallone. En actionklassiker från 90-talet med perfekt blandning av humor, sex och action. Simon Phoenix är Los Angeles största underground skurk och skapar kaos i hela staden och den enda som kan stoppa honom är Stallone. Phoenix blir tagen och blir frusen tills han blivit “rehabiliterad” så att säga. I framtiden är världen ett väldigt vänligt samhälle utan våld, något som Phoenix utnyttjar med otrolig charm och elegans. Snipes spelar denna roll fullkomligt mästerligt hela vägen ut.

Vad är det som lockade mig till Simon Phoenix? Hans humor och relation till Stallone i filmen. Det är inte allt för ofta skurken skämtar så ofta som Phoenix gör och några av hans repliker är bara för fantastiska. Jag hade gärna sett honom snäppet mer professionell i sitt arbete, men man kan ju inte få allt. Helt klart en karaktär som Wesley Snipes borde vara stolt över att ha spelat så pass väl. Givetvis var det denna roll som gjorde att Snipes hamnade på min respektlista och det förtjänade han minst sagt. Har ni inte sett Demolition Man så måste ni göra det. Fullständigt episk film rakt igenom.

Snipes bästa roll – någonsin.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

