Recension: Starcraft II

Efter 30 minuter av traditionellt strul med Battle.net, som alla som älskar Blizzard har vant sig vid en release av deras spel, kommer jag äntligen in på Battle.net och får börja spela Starcraft II. Och det är tur det, för detta spel är det bästa spelet jag har spelat på över sex år.

Det är inte lätt att recensera Starcraft II. Dels för att det finns två extremt välgjorda spellägen, campaign och multiplayer som mycket väl skulle kunna släppas som två separata spel i dagens standard, men också för att Battle.net 2.0 släpps och bara det är det bästa jag sett i spel på år och dar. Sedan kommer förbättringar konstant i form av uppdateringar och dylikt så spelet fortsätter att växa och bli ännu bättre, så egentligen borde man recensera det först om flera månader, men då är det ju ingen som är intresserad tyvärr. Sedan är det mycket också vad man själv gör upplevelsen till med kompisar och i matcherna också, precis som i andra Blizzard-spel, är Starcraft II menat att spelas med andra, inte själv. Inte det lättaste spelet att recensera, som sagt.

Vi börjar med det mest grundläggande i spelet: singleplayer. Aldrig förut har jag haft något som helst intresse av att spela en campaign i ett RTS-spel. Inte det minsta. Inte ens i storspel som WarCraft III. Starcraft II:s campaign är lång, välgjord, och snygg. Den är också underhållande och har mycket bra och intressanta uppdrag jämfört med andra RTS-spel, världsklass verkligen. Precis allting är imponerande. Handlingen är spännande och jag känner mig engagerad av att skapa en revolution, videosekvenserna är bland de absolut bästa jag någonsin sett i ett spel – alla genrer och kategorier.  Det finns till och med lite candy för hardcore-fans i form att man kan spela Blizzards klassiker Lost Vikings, och givetvis finns achievements om man lyckas att plocka hem galet mycket poäng i det spelet. Mycket trevlig bonus måste jag säga. Och detta kommer från någon som förväntade sig att det skulle vara helt värdelöst (som i alla andra strategispel). Sedan finns en annan rolig bonus för World of Warcraft-spelare som jag inte tänker avslöja för när man upptäcker den så är det ett “ROFL” moment så att säga. Och att förstöra det momentet vore extremt elakt tycker jag. Så folk som har spelat lite WoW innan kommer definitivt att få mer nöje av kampanjen än folk som inte har gjort det. Inte mycket, men en ytterst rolig bonus som visar att Blizzard har störtskön humor. Kampanjen håller över 20 timmar beroende på hur skicklig du är och om du väljer att göra alla sidouppdrag och dylikt. Inte dåligt med tanke på att de flesta konsolspelen idag är under tio timmar och ibland saknar onlinestöd. Pengarna du slösat på spelet jobbar med andra ord fullt ut.

Battle.net 2.0 är kanske det mest imponerande i spelet. Det är ju trots allt genom det man spelar, även i kampanjen. Internetuppkoppling krävs för att ens kunna logga in till spelet, och därefter så öppnas världen för dig. Det nya Real ID Friends är helt genialiskt. Istället för att lägga till nicknames så lägger du till e-post eller så kan du hitta dina vänner genom Facebook som går att länka och på så sätt bli Real ID Friends. Med detta så betyder det att ni ser varandras riktiga namn istället för nickname, plus att ni kan chatta med varandra genom alla Blizzard-spel tackvare ett gemensamt Battle.net. Spelar din kompis World of Warcraft och du Starcraft II? Inga problem, ni kan fortfarande chatta tackvare Real ID. Underbart. Det går givetvis att ha det gamla systemet där man endast lägger till nicknames och på så sätt ej kan ha samma universiella chattmöjlighet om man så vill. Alla blir glada. Personligen föredrar jag att se mina vänners riktiga namn istället för urlöjliga nicknames som “CoolKillerBoy” och dylikt. Matchmaking systemet är superbt och fungerar precis som det ska. Man börjar med att bli erbjuden att spela i en “amatörliga” där man lär sig spelet, och därefter kan man börja spela fem stycken placement-matcher för att se hur duktig man blivit och vilken ladder/division man skall hamna i. Ju bättre du spelar ju bättre liga hamnar du i, givetvis, och det finns som sagt alltid spelare att spela mot oavsett om du vill spela 1on1 eller 4on4. Att hitta en match går på under en minut och väntetiden är inte farlig alls. Custom maps finns, och folk har börjat göra många samt att Blizzard har lovat att ge ut priser till de bästa. Detta är alltså en avdelning som konstant växer och förbättras. Replays finns kvar och har förbättrats rejält sedan man såg dem i deras förra spel och man kan givetvis ladda ned replays från internet och sedan titta på dem. Vill du titta på dina vänners achievements, resultat, vilken division de spelar i,  så är det bara ett klick ifrån på din vännerlista. Loves it. Battle.net är utan tvekan nuvarande kungen inom onlinegaming.

Starcraft II är alltså ett komplett spel på alla möjliga sätt och vis som bara kommer att förbättras med tiden. Folk var skeptiska till att man endast kunde spela Terran i kampanjen, men så välgjord och lång som den är så inte bara förstår jag Blizzard, utan jag håller med om att det var bäst att dela alla dessa kampanjer i tre delar istället för att inkludera alla i ett spel. Nästa år kommer spelets första expansion och vi vet inget förutom att man kommer att få spela Zergs storyline denna gång istället för Terran. Givetvis kommer det mer innehåll än det, men det är lång tid kvar och Blizzard har inte släppt mer info än vad jag nyss skrev.  Starcraft II är som sagt det bästa spelet jag spelat på över sex år och det var länge sedan jag hade så kul med ett spel som jag har med detta. Game of the Year 2010? Det tror jag allt. Blizzard är tillbaka på tronen som världens bästa spelutvecklare – igen.

Betyg: 10 av 10

Mästerligt

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,