The American

Det var ett tag sedan jag var på bio. Egentligen inte, men det känns som det i alla fall. En månad är ju inte direkt sådär extremt farligt, men för en filmälskare så är det ändå rätt mycket. Men nu blir det ändring på det då filmhösten börjar dra igång på allvar med massor av bra filmer och först upp är ingen mindre än den högt efterlängtade The American med George Clooney.

Om man tittar på trailern till filmen kan man tro att det är en actionfilm, men så är inte fallet. Det är en thriller med lite smak av drama skulle jag säga. Det är alltså snack och handling som dominerar istället för explosioner och scener där de skjuter varandra. Detta visste jag innan jag såg filmen, men ändå så hade jag förväntat mig snäppet lite mer action än det lilla man fick se. Men det är inget som skadar betyget eller filmen i helhet för den var alldeles superb utan action också.

Clooney spelade sin roll utmärkt och gjorde en av sina mest seriösa roller ännu tycker jag. Han spelade Jack en person som tillverkar vapen och säljer dem vidare till klienter. Något går fel och han måste fly till en ny stad och vänta tills att allt har lugnat ned sig. Faktiskt inte mycker mer än så i grunden om man tänker efter, men det är mycket djupare än så och jag vill ju som sagt inte förstöra något från upplevelsen. The American är baserad på en bok och det märks lite här och där då filmen trots att den inte alls är för kort, känns som att den kunde varit längre.

Jag rekommenderar att se The American helt klart. Men gå inte in med förväntningar om explosioner och snabba scener, då lär du bli extremt besviken. Det är handlingen och karaktärsutvecklingen som har fokusen här och det är en mer sofistikerad film än en vanliga “run ‘n gun” så att säga. Återigen visar Clooney att han är toppkvalité när det kommer till skådespeleri.

Betyg: 4 av 5

Clooney gör en av sina seriösaste roller ännu.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

