Digitalt > fysiskt

I USA så har det äntligen hänt. Digitala versionen av spel säljer bättre än fysiska versionen på DVD-skiva. Underbart. Precis som det ska vara, det är framtiden. Inte bara är det snabbare, smidigare och miljövänligare, men det är också teknologiskt rätt. Vi ska utvecklas och inte gå bakåt i evolutionen om man säger så.

Statistiken gäller dock bara PC-spel, men det är ju för att PS3 och Xbox 360 inte har erbjudit ordentligt stöd för nedladdningsbara spel. Och det är baserat på försäljningen i USA också, ingen annanstans.  Varför är det just USA som stödjer teknologin så mycket då? Jo, det är en nyckelingrediens som avgör detta: priset. I Sverige kostar det MER att ladda ned digitalt. Orimligt? Idiotiskt? Ja, jag håller med. Varför ska man behöva betala mer när man är miljövänlig? När man spar utgivarna kostnaden att skicka spelen över hela världen? När man spar utgivarna kostnaden att trycka upp plastfodral och instruktionsböcker? Ingen aning, men det är helt fel attityd om ni frågar mig, om något så borde digitala versionen vara runt 10% billigare om något, inte dyrare. I USA så är fallet inte så. Tvärtom, snarare. Vissa digitala versioner är billigare än de fysiska i butik. Men som “sämst” är de på samma pris, inte högre. Så det är därför man ser att konsumenterna i USA väljer att köra digitalt för sina PC-spel. Pluspoäng för det!

Om ett par år tror jag dock att några länder i Europa också kommer att följa trenden där digitalt kör över fysiskt gällande PC-spel. Sverige vet jag inte, det handlar om mycket mer än bara priset för oss. Det handlar om valutor och mer specifikt euron. Om Sverige inte skaffar euro tror jag nämligen att det förblir som nu där fysiska kopian vinner på grund av priset. Eftersom de bästa och största digitalatjänsterna är internationella är priserna i euro, gör det inte  tilltalande för oss svenskar då priset brukar hamna cirka 50-100 kronor mer än det svenska priset i butik i kronor efter all växling och strul. Jag är helt klart för en digital framtid. Och jag hoppas att det blir den dominanta marknaden här också förr eller senare.

Jag hade möjligheten att köpa SC2 digitalt, men då hade det kostat mig över 100 kronor mer än vad fysiska kopian kostade mig.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

