UFC 121 (Spoilers)

Ni som följer min blogg vet att jag inte direkt varit imponerad av de senaste UFC-showerna och det är ju minst sagt trist för oss MMA-supportrar som stödjer dem. Jag hade förutspått att UFC 121 skulle bli vändningen på detta i och med ett fullpaket fightingcard med namn som Lesnar, Sanchez, Shields och Kampman.

Tyvärr blev inte fallet så. UFC 121 bjuder på väldigt många domarbeslut, och de flesta fighterna är faktiskt bara godkända som bäst. Tito Ortiz mot Mark Hamill var ett sömnpiller. Gonzaga mot Schaub var ingen höjdare heller men inte så farligt dålig som förra eventet bjöd på. Shields mot Kampman var sådär intressant i och med att det var Shields debut och att Kampman är i toppform men även den gick till beslut.

Diego Sanchez dominerar och imponerar under UFC 121 och kan vara i sin livs bästa form. Efter två förluster i rad är mardrömmen tillbaka och han verkar vara här för att stanna. Han slogs mot en stenhård Paolo Thiago och matchen fick “Fight of the Night” och det kan jag förstå då det var högt tempo och mycket passion i den. Utan tvekan den mest underhållande fighten under dagens event.

Brock Lesnar fick stryk. Storstryk också. Han vart faktiskt dominerad av Cain, på alla sätt och vis. Till och med när Lesnar lyckades ta ned Cain kom han upp på en sekund trots över 20 lbs skillnad. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är inte glad då Brock Lesnar är min favorit inom UFC och en störtskön snubbe. Men detta kommer som en otrolig chock för mig. Jag kunde inte tro mina ögon när jag såg Velasquesz totaldominera och förstöra Lesnar så hårt. Vanligtvis brukar det vara Lesnar som dominerar och jag trodde att han skulle dominera UFC i minst fem år till. Istället kommer Velasquesz som blir den första “Latino Americano” Heavyweight Champion och firar det fullt ut efter att ha slagit sönder Lesnars ansikte så hårt att han är ute i cirka sex månader på grund av den skadan.

Jag antar att UFC 121 var ett godkänt event. Även om jag inte är nöjd med hur det utspelades så har det inget att göra med helhetens kvalité om man säger så. Det är ju sevärt för fans som vill veta vad som har hänt och hur fighters nuvarande form ser ut. Men Velasquesz sitter alltså på tronen och härnäst förväntas han att döda Dos Santos som kommer få skyhöga odds mot Velasquesz, det sägs att Velasquesz går in som favorit med 1.24!

Den nya mästaren i UFC.  Jag måste säga att trots att jag inte favoriserar Cain så var han ruskigt imponerande i UFC 121.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

