Glöm Reach

Bungie och Microsoft marknadsför Halo: Reach med sloganen “Remember Reach” och efter att ha klarat det så kan jag rekommendera det motsatta: glöm Reach.

Jag ska vara ärlig. Jag gillade inte Halo: Combat Evolved. Halo 2 var inte speciellt grymt det heller. Halo 3 var mästerligt tackvare multiplayern men annars var det inget direkt imponerande per se och det erbjöd fyra spelare i co-op det enda verkligen grymma liksom. Annars så är det bara som Halo 2 fast i HD. ODST var ett handikappat Halo 2 i HD och Reach känns precis som Halo 2 i HD, igen.

Bungie kan alltså inte det här med grafik. Inte för fem öre. Halo 2 var otroligt snyggt på sin tid, visst, men kan inte köra med samma motor i sex år och tro att jag ska bli imponerad, det fungerar inte. Tvärtom om, faktiskt. Det skadar spelet otroligt mycket. Och det är inte bara grafiken som känns trist i Reach, utan även faktum att Master Chief inte är med, samt att det är samma fiender och banor vi har skjutit på flera gånger.

Givetvis bjuder Halo: Reach på nyheter. Det finns ju nya kartor, förbättrat online-läge,  rymdstrider etc, men det känns redan urgammalt från första sekunden. Jag tvekade på att köpa Reach eftersom att ODST var så otroligt dåligt spel och att Halo 3 (eller Halo 2 i HD som det borde heta) har blivit tråkigt nu efter så många år, men på grund av det superlåga priset så köpte jag det ändå och nu ångrar jag mig faktiskt. Det är inte värt pengarna.

Musiken i Reach är givetvis helt spektakulär, precis som i alla andra Halo-spelen. Det är något som läggs inte bra samt att jag spelade det på det grymmaste surroundsystemet som finns i princip, och det skadade ju inte spelets ljudbetyg direkt heller, men precis allt annat är “Been there, done that!” och det är absolut inte acceptabelt på vad som ska vara Microsofts absoluta dräpartitel för detta år. Det är faktiskt skandal.

Slutet i spelet är också bland det överlägset sämsta jag någonsin sett. Var ej rädd, kommer ej att spoila något, men det är sämst. I’ll leave it at that. Med såhär många brister och bara egentligen en riktigt stark komponent kan jag inte ge spelet ett godkänt betyg eller en köprekommendation för att ett spel av denna kaliber ska leverera så mycket mer och vara så mycket bättre på precis alla sätt och vis.

Det är andra gången vi har ett Halo-spel utan Chief och det är också det andra spelet i rad som jag ger under godkänt. Halo 3 var grymt på sin tid trots grafikmissen, och det är något man kunde förlåta år 2007 liksom med tanke på allt annat som kom med spelet och så vidare. Men år 2010 ska fasiken Bungie lägga ner mer tid och göra ett betydligt bättre spel än vad detta blev.

Några grymma moment i Reach kan inte rädda spelet, eller planten för den delen.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

