Sista bossen

Förut när jag spelade spel var det endast för en anledning: döda sista bossen. Och på den tiden fungerade ju det riktigt fint också, det fanns massor av små bossar innan och man visste från början vem som var sista bossen och att man skulle få en episk strid mot honom i slutet. Tyvärr är denna tradition bruten i moderna spel och sista bossen finns inte längre, eller så dör han i en cutscene eller så får man aldrig möta han själv utan det görs av storyn eller någon annan trist variation. Tråkigt.

Jag har alltid varit en stor supporter av bossar. Visst, jag har tenderat att favorisera sista bossen lite extra, men bossar generellt har alltid legat bra till på min lista. Spel som The Legend of Zelda: Ocarina of Time och Majoras Mask erbjöd bossar i världsklass och hade urhäftiga introduktioner av dem innan striden och man satt verkligen fastklistrad med öppen mun när man såg en grym boss. Sedan dagen efter så pratade man givetvis om mötet med honom i skolan med sina kamrater. Storslagna tider, helt klart. Numera är det inte alls lika vanligt med detta.

Ta till exempel triple A-titlar som Halo 3, Gears of War och Modern Warfare. Dessa spel säljer miljoner på miljoner, och ändå har ingen av dem en ordentlig boss. Jag kommer ihåg “sista bossen” i Halo 3, det var ett skämt. Gears of War försökte något i alla fall, men misslyckades också med att fånga den där episka känslan även om den var betydligt bättre än i Halo 3. Modern Warfare hade ingen alls, och kanske är det inte ens möjligt för det spelet att ha en boss med tanke på att det försöker vara så verkligt som möjligt.

Men andra spel då? Spel som inte är shooters, borde väl ändå fokusera på bossar mer? Ja, man kan tycka det, men faktum är att de inte gör det. Senast jag verkligen var imponerand av en boss var i Lost Planet: Extreme Condition som släpptes 2007, så det var helt klart ett tag sen. De försökte, och lyckades rätt bra faktiskt. Betydligt bättre än någon annan har gjort denna generation. Jag tycker att utvecklare borde titta tillbaka lite och försöka fånga bossmomenten igen. De var magiska. De var episka. De var bäst. Ge mig sista bossen, igen.

Det är ju ett måste i filmer, att ha en skurk och en hjälte. Men inte i spel, tydligen. Där kan det finnas många småskurkar istället som aldrig känns tillfredsställande att döda. Och det är ju inte kul. På detta vis så har man inget att se fram emot eller tycker jag. Diablo II (världens bästa spel enligt mig) var magi när jag äntligen mötte Diablo (sista bossen, givetvis) efter veckors av kämpande. Det går inte beskriva känslan när jag såg honom för första gången och hur värt att slit blev. Det var mästerligt – rakt igenom. Jag hoppas på en liknande känsla i Diablo III, eftersom Blizzard fortfarande verkar veta vad de håller på med till skillnad från andra utvecklare.

Mer bossar, alltså. Det är vad jag vill ha. Välgjorda också, inte bara något skräp som är påslängt i sista minuten som många spel tenderar att göra i dagsläget. Jag är faktiskt förvånad att fler personer inte har klagat på att bossar är ett döende koncept i spel. Är det verkligen bara jag som gillade dem så mycket?

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

2 Responses to “Sista bossen”

  1. Freak Says:

    Det är inte bara bossar som är på utdöendet. Harcore-gamer spel är också på väg ut. Alla spel ska börja från nybörjarnivå och väldigt få tar sig till hardcore nivå. Sen saknar jag de stora spelvärldarna som FF7, istället får vi linjära världar med mindre hemligheter. suck…

  2. CrazyBest Says:

    Hehe, vi har ju fått Starcraft II nyss. 🙂 Mästerligt spel minst sagt.

Leave a reply to CrazyBest Cancel reply